EAN i SKU- usprawnij procesy, dzięki kodowaniu produktów

Kody EAN i SKU

Kiedy zaczynasz przygodę ze sprzedażą w Internecie np. na Allegro, własnym sklepie internetowym, eBay czy Amazon, do uruchomienia sprzedaży trzeba się przygotować. Kody produktów, takie jak EAN i SKU to absolutny fundament, który opłaca się na dalszym etapie sprzedaży. Jeśli chcesz wiedzieć dlaczego – zapraszam do lektury.

Do czego służy EAN?

Produkty które magazynujesz i wysyłasz do swoich klientów  powinny być jednoznacznie rozpoznawalne dla każdego, kto z nimi pracuje. Przyjęcie dostawy, inwentaryzacja, zbiórka produktów do pakowania, pakowanie – na tych wszystkich etapach nie można mieć wątpliwości co do poprawności zebranego towaru. W tym właśnie pomagają nam EAN i SKU.

Kody EAN i SKU

Producenci oznaczają produkty kodami EAN, aby ułatwić komunikację o nich w korespondencji czy Internecie.  Nie da się ukryć, że coraz więcej platform wymaga, lub zaleca korzystanie z EAN.  Przykładem może być Allegro, w którym niebawem podawanie kodów kreskowych będzie liczyło się do jakości sprzedaży. Na Amazon,  bez EAN nie wystawisz ofert w większości przypadków.

Wskazówka

Jeśli Twoje produkty nie posiadają EAN od producenta, a chcesz je wprowadzić, możesz wykupić pulę kodów i oznakować produkty we własnym zakresie. Pomocna w tym wypadku może okazać się np. oferta GS1 Polska.

W przypadku, gdy sprzedajemy towar, który posiada kod EAN, nie musimy organizować własnego systemu kodów, drukowania, naklejania oraz katalogowania tych numerów. Możemy wprowadzić kody EAN nadane przez producenta, do naszych kartotek, wszędzie tam, gdzie przechowujemy o nich informacje, np.:

  • Subiekt GT,
  • Subiekt Nexo,
  • Comarch Optima,
  • Comarch XL,
  • sklep internetowy,
  • Allegro,
  • Empik,
  • eMag,
  • eBay,
  • Amazon.

Wskazówka

Jeśli BaseLinker posiada informację o kodzie EAN produktu znajdującego się w zamówieniu – możesz weryfikować poprawność kompletacji dzięki skanerom przy stanowiskach do pakowania.

Czym jest SKU?

Możemy też sprzedawać towary, które nie posiadają kodów EAN. Co zrobić w takiej sytuacji?
Posługujemy się wtedy kodami SKU. Jest to wewnętrzna numeracja w firmie. Najczęściej podstawą tego kodu będzie numer kartoteki w systemie ERP lub systemie księgowości online (np. Fakturownia.pl).

Symbol produktu Subiekt GT
Przykład SKU na podstawie programu Subiekt GT
SKU w Fakturownia.pl
Przykład SKU na podstawie programu Fakturownia.pl

Jeśli natomiast sprzedajemy kilka różnych produktów, można stworzyć własne kodowanie i nadawać kombinacje utworzone przez siebie sprzedawanym produktom. Należy przy tym pamiętać, że wcześniej usystematyzowana polityka kodowania produktów to korzyść. Dzięki niej unikniesz przeszkód i problemów napotykanych na dalszym etapie sprzedaży i integracji systemów.

Wskazówka

Gdy BaseLinker posiada informację o kodzie SKU produktu znajdującego się w zamówieniu – możesz weryfikować poprawność kompletacji dzięki skanerom przy stanowiskach do pakowania.

Korzyści z posiadania kodów EAN i SKU

Największą korzyścią wprowadzenia jednolitego systemu kodowania we wszystkich systemach jest możliwość ich wzajemnej komunikacji. Dzięki umieszczonym informacjom możemy m. in.:
  • Synchronizować produkty, stany magazynowe, ceny produktów,
  • Przesyłać zamówienia, np. z BaseLinkera do ERP,
  • Rezerwować odpowiednie towary w ERP,
  • Realizować zamówienia na paragonach / fakturach w systemie ERP / księgowości online.
Wymiana danych BaseLinker
Przykładowa wymiana danych BaseLinker

Integracja BaseLinker w trakcie sprzedaży

Wielu klientów, przesyłających zapytania o integrację BaseLinkera i usprawnienie procesu realizacji zamówień – już sprzedaje. Często są to spore ilości zamówień, które dotychczas były realizowane na podstawie wyuczonych schematów, przyzwyczajeń oraz wiedzy pracowników pracujących już dłuższy czas i posiadających wystarczającą wiedzę o produktach.

W przypadku, gdy integrujemy BaseLinkera z istniejącym systemem, założenie komunikacji tych systemów to automatyzacja pakowania zamówień i automatyczne wystawianie dokumentów sprzedaży. Jest to podstawa, która występuje w każdym wdrożeniu, dzięki której można maksymalnie usprawnić procesy w firmie. Często zdarza się, że nie wszędzie wprowadzone są jednolite informacje o produktach i system nie może poprawnie działać. Bez kodu EAN lub SKU nie możemy automatycznie wystawić paragonu lub faktury dla klienta oraz wykonać wielu usprawnień, które oszczędzają czas pracy.

Klienci, którzy mają dużą ilość ofert i potrzebują uzupełnić kody w wielu kanałach jednocześnie, obawiają się czasochłonności tego procesu. Zazwyczaj planują uzupełnienie kodów w każdym systemie z osobna. Jest to jednak proces długotrwały i narażony na pomyłki.

Nie ma konieczności, aby kod wprowadzać do każdej oferty, w każdym systemie osobno i zużywać ogromne pokłady czasowe. Wielu naszych klientów wspieramy również na tym etapie planowania wdrożenia. Przygotowujemy  m.in. pomoc dotyczącą uzupełnienia kodów SKU / EAN, dzięki której mogą wykorzystać swój czas w bardziej efektywny sposób.

Podsumowanie

Niezależnie od skali sprzedaży zachęcam do porządkowania ofert od pierwszej wystawionej aukcji lub dodanego do sklepu produktu. Jeśli natomiast już sprzedajesz i potrzebujesz uporządkować kodowanie przed wdrożeniem automatyzacji i szukasz sposobu, który pozwoli na przyspieszenie działań- chętnie pomogę.

Więcej o wdrożeniach i automatyzacjach przeczytasz TUTAJ.