-
Wstęp
-
Co to jest monitorowanie cen?
-
Co to jest Dynamic Pricing?
-
Rzeczywisty przykład, ile czasu można zaoszczędzić w przeciętnym sklepie internetowym używając monitoringu cen.
-
Przykłady użycia dla sklepów internetowych.
-
Jak zacząć – lista kroków.
-
Podsumowanie.
W ciągu ostatnich lat znaczenie e-commerce znacznie wzrosło. Między innymi przez Covid-19 ludzie zdecydowali się zrezygnować z tradycyjnych sklepów na rzecz zakupów w sieci. Wraz ze wzrostem liczby potencjalnych klientów ten kanał dystrybucji zyskał większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej. Z drugiej strony, wraz ze zwiększeniem liczby klientów, wzrosła również liczba sprzedawców. To spowodowało, że pojawiło się więcej konkurentów i więcej ofert, które warto obserwować.
Ponieważ porównywanie cen jest obecnie zdecydowanie łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej, cena jest dla klientów jednym z najważniejszych czynników podczas zakupów online. Coraz więcej sklepów decyduje się na sprawdzanie cen konkurencji, dostosowując do nich własne ceny.
Gdy sklep posiada kilka produktów i sprzedaje tylko w jednym kanale (np. na Allegro czy Ceneo), sprawa jest dość prosta, ale nadal może być czasochłonna. Zazwyczaj proces ten jest manualny, może zająć dużo czasu i łatwo o pomyłkę. Jak zrobić to w prostszy sposób?
Czym jest monitoring cen?
Najprościej mówiąc jest to usługa, która oferuje dane o cenach wybranych produktów z wybranych serwisów internetowych. Wszystkie dane, nawet z różnych serwisów, zebrane są w jednym miejscu i dostępne za pomocą jednego kliknięcia.
Dzięki temu użytkownicy mogą podejmować decyzje na podstawie danych i sprawnie dostosowywać swoje ceny. Oszczędzają więc czas na zbieranie danych, mając przy tym pewność, że oferty produktów nie są przemieszane, a dane są wiarygodne.
Dzięki monitoringowi cen użytkownicy zyskują również wiedzę o tym:
-kto jeszcze sprzedaje te same produkty;
-kto rozpoczyna wojny cenowe (dostęp do danych historycznych dla każdego sprzedawcy i możliwość łatwego sprawdzenia na wykresie, kto jako pierwszy zmienił cenę produktu);
-akcje promocyjne konkurencji (śledzenie „przekreślonych” cen i możliwość sprawdzenia, jakie rabaty oferuje konkurencja).
Na podstawie danych zebranych przez system monitorowania cen, sprzedawca może dostosować cenę zgodnie z regułami cenowymi sklepu i być bardziej konkurencyjnym na rynku. Czy jest to jednak najszybszy sposób na skuteczne ustalanie optymalnych cen?
Czym jest Dynamic Pricing (repricing)?
Aby proces zmiany ceny w zależności od sytuacji rynkowej był bardziej zautomatyzowany, stworzono narzędzie do dynamicznego ustalania cen. Narzędzie to bierze pod uwagę wszystkie oferty danego produktu, zadane reguły cenowe (np. że użytkownik chce być zawsze w pierwszej trójce najtańszych sprzedawców, zawsze najtańszy itp.),minimalną marżę jaką chce zachować, po czym automatycznie ustala ceny. Dzięki temu ryzyko popełnienia błędu jest zminimalizowane, proces jest znacznie szybszy i nie wymaga czynnika ludzkiego.
Czy spotkałeś się kiedyś z przypadkiem, w którym jeden sprzedawca był zawsze o 1 grosz tańszy od konkurencji? Bardzo możliwe, że stosował on wycenę dynamiczną i był „zawsze o krok przed konkurencją”.
Jak dużo czasu można zaoszczędzić dzięki automatyzacji?
Przejdźmy od teorii do bardziej praktycznego podejścia. Policzmy szybko, ile czasu można zaoszczędzić dzięki monitorowaniu cen, nawet bez dynamicznego ustalania cen.
Oczywiście wartość czasowa będzie zależała od kilku założeń – ile produktów oferujesz i które są na tyle istotne, aby sprawdzić ceny konkurencji, z ilu kanałów dystrybucji korzystasz i ile czasu zajęłoby sprawdzenie jednego produktu na jednej platformie.
Na potrzeby tego zadania rozważmy 500 SKU na dwóch serwisach. Zakładając, że masz kody EAN i wyświetlane są wszystkie oferty konkurencji jednocześnie, sprawdzenie ceny jednego produktu może zająć około 30 sekund – skopiowanie kodu, wklejenie go do paska wyszukiwania, sprawdzenie tylko najtańszej ceny i zapisanie jej w pliku. Oczywiście jest to tylko niezbędne minimum, w idealnym scenariuszu wszystkie oferty są zebrane wraz z danymi kto jest sprzedawcą, jakie są koszty wysyłki i linki do ofert.
Wykonanie tego minimalnego zakresu zajęłoby:
500 SKU razy 30 sekund razy 2 kanały czyli około 500 minut, a więc ponad 8 godzin, bez przerw itd. Dodatkowo trzeba założyć, że osoba pracująca non stop nie popełni żadnego błędu.
Jeśli ta sama osoba następnego dnia będzie musiała dostosować ceny na podstawie zebranych danych, to czasami może to być bezcelowe, gdyż ceny mogą zmieniać się wielokrotnie (według badań ceny na Amazonie mogą zmieniać się nawet co 10 minut).
Oczywiście, innym aspektem jest to, że w dzisiejszych czasach monitorowanie tylko kanałów dystrybucji, na których sprzedajesz, może nie wystarczyć. Ponieważ bardzo łatwo jest sprawdzić ceny na różnych stronach internetowych, często klienci mogą porównywać nie tylko kanał, z którego korzystasz, ale także inne. Dlatego, aby jak najlepiej dostosować ceny, najlepiej bazować na danych zebranych ze wszystkich najpopularniejszych kanałów w Twoim kraju.
Monitorowanie cen – Przykłady użycia
Prześledźmy kilka przykładów, w jaki sposób monitorowanie cen może pomóc Ci w codziennym życiu.
Przypadek 1 – kiedy Twoja cena jest trochę za wysoka
Załóżmy, że sprzedajesz telewizory na jakimś konkretnym rynku. Jak już wspomnieliśmy, dla kupujących online cena jest często najbardziej istotnym czynnikiem. W związku z tym sortują oni swoje oferty pod względem cenowym, mając najtańsze oferty na górze listy.
Dość często zdarza się sytuacja, że produkty na szczycie listy różnią się tylko o kilka groszy, więc niewielka zmiana ceny spowoduje, że staniemy się najtańszym sprzedawcą, przyciągając tym samym najwięcej klientów.
Zwizualizujmy to sobie:
Źródło: dealavo.com
Załóżmy, że Twój sklep to BUYTV.COM. Masz więc świetną okazję, aby obniżyć swoją cenę o 2,01 euro i znaleźć się na szczycie listy (jak na grafice powyżej).
Dzięki temu możesz nieco obniżyć swoją marżę, ale jeśli produkt jest popularny, liczba sprzedaży znacznie wzrośnie, zwiększając Twoje zyski.
Przypadek 2 – gdy Twoja cena jest zbyt niska
Oczywiście monitoring cen to nie tylko obniżanie ceny. Innym przypadkiem jest sytuacja, w której jesteś najtańszym sprzedawcą, a pozostałe oferty są znacznie droższe od Twojej.
Załóżmy, że sprzedajesz jakiś produkt za 100 złotych, a druga oferta jest za 120 złotych. W tym przypadku cały ruch trafi do Ciebie, jednak nie wykorzystasz całego potencjału tej sytuacji.
Możesz podnieść swoją cenę (w tym przypadku może nawet o 19,99 złotych!) i sprzedawać swój produkt za 119,99. Pozostaniesz najtańszym sprzedawcą, cały ruch zostanie u Ciebie, jednak Twoje zarobki wzrosną, wraz ze wzrostem marży.
Jak zacząć?
Jakie są pierwsze kroki, które należy podjąć, gdy chcemy zacząć zautomatyzować monitoring cen?
Najlepszym sposobem jest zrobienie podsumowania tego, co do tej pory robiłeś manualnie. Czyli zanotować, dla jakich produktów sprawdzasz ceny i na jakich stronach.
Mając listę najważniejszych produktów i stron internetowych, na których sprawdzasz ceny, możesz skontaktować się z firmą, która oferuje narzędzie do monitorowania cen, np. z Dealavo. Zazwyczaj, aby założyć konto, potrzebujesz informacji o produkcie, która zawiera:
– ID produktu lub kod EAN;
– nazwę produktu;
– cenę produktu.
Z takim plikiem możesz zacząć korzystać z platformy i sprawdzić, czy jest ona odpowiednia dla Twoich potrzeb.
Podsumowanie
Narzędzia do monitorowania cen mogą pomóc Ci zaoszczędzić sporo czasu. Mając 500 produktów na 2 serwisach, możesz zaoszczędzić nawet 8 godzin dzięki zautomatyzowaniu zbierania informacji o ich cenach. Twoje decyzje cenowe mogą być podejmowane znacznie szybciej i zawsze możesz być o krok przed konkurencją. Możesz dostosować swoje ceny, podnosząc je, aby być na szczycie listy i przyciągnąć więcej klientów, lub możesz zwiększyć marżę, utrzymując pozycję lidera i zwiększając swoje zarobki.
Rozpoczęcie monitorowania cen jest proste. Potrzebujesz tylko liczbę produktów, które chcesz monitorować, listę stron internetowych, na których chcesz sprawdzać ceny oraz określić kanał sprzedaży produktów.
___
Artykuł powstał we współpracy z Dealavo. Dealavo jest firmą działającą w oparciu o dane, specjalizującą się w dostarczaniu użytecznych analiz e-commerce dla marek i sklepów internetowych. Pomaga swoim klientom w optymalizacji cen, wzmacnianiu łańcuchów dystrybucji i ogólnych strategii DPSM (Distribution, Pricing, Shelving, Merchandising). Obsługują swoich klientów w 32 krajach na całym świecie, współpracując zarówno z międzynarodowymi przedsiębiorstwami, jak i lokalnymi firmami.